Het boek 'The Mambo Kings play songs of love' van Oscar Hijuelos geeft een indringend beeld van de mambo rage in New York.
Belangrijke musici uit die periode zijn ondermeer Machito, Mario Bauza, Tito Rodriquez, Tito Puente en Chico O' Farrill. Afro Cuban Jazz, ook wel Cubop genoemd (samentrekking van Cubaanse muziek en bebop) en Mambo gingen hand in hand.
De aanwezigheid en inbreng van Cubaanse musici in de bigbands in de VS heeft zijn vruchten afgeworpen. De klankkleur van de jazz fuseerde met de groove van Cubaanse genre's.
Als arrangeur en baritonesaxofonist/flutist werkt G.J.Binkhorst sinds 1993 met de
Cubop City Bigband in dit rijke idioom.
Voor deze bigband en diverse workshopprojecten waaronder Mambo Choc schreef hij vele arrangementen en composties in Mambo en Cubop idioom.
Voor de Midsummer Mambo Marathon is een selectie gemaakt van eigen werk en arrangementen van beroemde Mambo's en Cubopcomposities. Daarin is een grote rol voor de saxen weggelegd.
Naast de ritme-, koper en houtsectie is geschreven voor een dubbele saxofoonsectie. Deze saxsecties vervullen in onderlinge afwisseling de belangrijke functie van het spelen van guajeo's.
Een rol die in traditionele Cubaanse muziek wordt vervuld door de tres, in Salsa en latinjazz door de piano maar in Mambo en Cubop bigbands door de saxen.

Bezetting:
Koper: 2 trompetten, 2 trombones
Saxsectie 1: Alt 1,2, tenor 1,2 en bariton
Saxsectie 2: sopraan 1 en 2, alt en tenor (optioneel alt ipv sopraan 2 en additioneel bariton 2)
Houtsectie: fluit 1 en 2
Ritmesectie: Bas, conga's, drums (en/of timbales), bongo/bel (additioneel piano en gitaar)
Dit houdt in dat aanmelding geen directie garantie voor plaatsing en deelname is.
Dit om zorg te dragen voor een combinatie van spelers die aan elkaars niveau gewaagd zijn en er niet een enkele beginnende speler de voortgang onder de gevorderden belemmert.
De arrangementen bevatten veel uitdagende passages en specials voor alle ensemblespelers. Daarbij is er ruimte voor solisten.
De partijen worden ruim te voren toegestuurd.
Voorzien van duidelijke tempo aanduidingen en een lijstje met aandachtspunten voor lastige passages.
Daarbij worden geen of hooguit slechts enkele mp3 geluidsvoorbeelden verstrekt omdat die er niet of nauwelijks zijn in goede uitvoeringen van de arrangementen.
Computer-midi-gestuurde versies zijn naar onze smaak oninspirerende blieb.
Hiermee worden de spelers als gevorderden uitgedaagd volledig zelfstandig vooraf te studeren: tempo kiezen, partijen lezen en tellen; ritmes, articulatie en dynamiek uitvogelen en lastige passages in lager tempo beginnend instuderen.
Met name voor het spelen van 2e, 3de, en 4de stemmen is dit soms lastig. Alsof je een soort "morse" speelt.
Maar wel zo spannend als in de week te Gaanderen de onderdelen samenkomen en het geheel tot klinken komt.
Hieronder wat luistervoorbeelden van genre's waar we ons gedurende de week mee bezig zullen gaan houden.
Almendra
https://www.youtube.com/watch?v=cj1Wowuc968
Mambo Caliente
https://www.youtube.com/watch?v=wvFrnoOlA58
Manteca
https://www.youtube.com/watch?v=A4_gX2_phX4
El as de la Rumba
https://www.youtube.com/watch?v=-R-TAVYpWgs