Het boek 'The Mambo Kings play songs of love' van Oscar Hijuelos geeft een indringend beeld van de mambo rage in New York.

Belangrijke musici uit die periode zijn ondermeer Machito, Mario Bauza, Tito Rodriquez, Tito Puente en Chico O' Farrill. Afro Cuban Jazz, ook wel Cubop genoemd (samentrekking van Cubaanse muziek en bebop) en Mambo gingen hand in hand.

De aanwezigheid en inbreng van Cubaanse musici in de bigbands in de VS heeft zijn vruchten afgeworpen. De klankkleur van de jazz fuseerde met de groove van Cubaanse genre's.

Als arrangeur en baritonesaxofonist/flutist werkt G.J.Binkhorst sinds 1993 met de 

Cubop City Bigband in dit rijke idioom.

Voor deze bigband en diverse workshopprojecten waaronder Mambo Choc schreef hij vele arrangementen en composties in Mambo en Cubop idioom.

Voor de Midsummer Mambo Marathon is een selectie gemaakt van eigen werk en arrangementen van beroemde Mambo's en Cubopcomposities. Daarin is een grote rol voor de saxen weggelegd.

Naast de ritme-, koper en houtsectie is geschreven voor een dubbele saxofoonsectie. Deze saxsecties vervullen in onderlinge afwisseling de belangrijke functie van het spelen van guajeo's.

Een rol die in traditionele Cubaanse muziek wordt vervuld door de tres, in Salsa en latinjazz door de piano maar in Mambo en Cubop bigbands door de saxen.

  

Bezetting:

Koper: 2 trompetten, 2 trombones

Saxsectie 1: Alt 1,2, tenor 1,2 en bariton 

Saxsectie 2: sopraan 1 en 2, alt en tenor (optioneel alt ipv sopraan 2 en additioneel bariton 2)

Houtsectie: fluit 1 en 2

Ritmesectie: Bas, conga's, drums (en/of timbales), bongo/bel (additioneel piano en gitaar)


              Behoudens enkele opties voor alternatieven en aanvullingen ligt de bezetting vast.
Daarmee wordt 'open workshop' aanmelding vervangen door een bezetting gestuurde aanmelding en plaatsing.

 

Dit houdt in dat aanmelding geen directie garantie voor plaatsing en deelname is. 

Dit om zorg te dragen voor een combinatie van spelers die aan elkaars niveau gewaagd zijn en er niet een enkele beginnende speler de voortgang onder de gevorderden belemmert.  



                  De arrangementen bevatten veel uitdagende passages en                    specials voor alle ensemblespelers. Daarbij is er ruimte voor solisten.

Aanvullend op ritmische interpretatie, articulatie en dynamiek is er aandacht voor de aanpak van soleren en alle mogelijke interactie tussen solist en ritmesectie.

 

De partijen worden ruim te voren toegestuurd. 

Voorzien van duidelijke tempo aanduidingen en een lijstje met aandachtspunten voor lastige passages. 

Daarbij worden geen of hooguit slechts enkele mp3 geluidsvoorbeelden verstrekt omdat die er niet of nauwelijks zijn in goede uitvoeringen van de arrangementen. 

Computer-midi-gestuurde versies zijn naar onze smaak oninspirerende blieb.

Hiermee worden de spelers als gevorderden uitgedaagd volledig zelfstandig vooraf te studeren: tempo kiezen, partijen lezen en tellen; ritmes, articulatie en dynamiek uitvogelen en lastige passages in lager tempo beginnend instuderen.

Met name voor het spelen van 2e, 3de, en 4de stemmen is dit soms lastig. Alsof je een soort "morse" speelt. 

Maar wel zo spannend als in de week te Gaanderen de onderdelen samenkomen en het geheel tot klinken komt.

 

Hieronder wat luistervoorbeelden van genre's  waar we ons gedurende de week mee bezig zullen gaan houden.

Almendra

Wild Jungle

https://www.youtube.com/watch?v=cj1Wowuc968

Mambo Caliente

https://www.youtube.com/watch?v=wvFrnoOlA58

Manteca

https://www.youtube.com/watch?v=A4_gX2_phX4

El as de la Rumba

https://www.youtube.com/watch?v=-R-TAVYpWgs



Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin